Meny

Historien bakom Mazda MX-5

 

Mazdas historia

Mazda Motor Corporation grundades som Toyo Cork Kogyo Co Ltd år 1920, men bytte namn redan 1927 till enbart Toyo Kogyo. 1931 började man tillverka enkla fordon under varumärket Mazda, och 1960 tillverkade man sin första riktiga bil, Mazda R360, en liten bil inom det Japanska Kei segmentet med luftkyld V-twin motor. November 1966 öppnade man bilfabriken i Hiroshima. Först 1984 bytte bolaget namn till Mazda Motor Corporation.

Sportbilar har länge varit en viktig del av Mazdas produktportfölj, redan 1967 tillverkade man sin första sportbil, Mazda Cosmo Sport 110S med wankelmotor. Man höll fast vid konceptet med wankeldrivna sportbilar med t.ex. RX-7 och RX-8.

Mazda har även haft stora framgångar inom motorsporten och är bland annat den enda Japanska tillverkaren som har vunnit Le Mans 24 timmar, vilket man gjorde 1991 med den wankeldrivna 787B.

 

Historien bakom skapandet av Mazda MX-5

Historien bakom Mazda MX-5 har det skrivits böcker om, men här är en kort sammanfattning.

Det börjar redan 1978 eller ’79 (uppgifterna går isär). Den brittiska bilindustrin, som tidigare har dominerat marknaden på små öppna två-sitsiga sportbilar, ligger i spillror. Den amerikanska motorjournalisten Bob Hall, som talar flytande japanska är på ett möte med den högsta ledningen av Toyo Kogyo. På slutet av mötet får Bob Hall frågan vad han skulle vilja se för produkt från bolaget, och han föreslår då en lätt, öppen sportbil som ska vara billigare än modellen RX-7.

Bob Hall tar sedan anställning hos Mazda North America i Kalifornien och får under tidigt 80-tal igen möjligheten att föreslå en lätt sportbil (kallad LWS – Light Weight Sportscar) som komplement till det befintliga modellprogrammet, och han fick en del gehör för denna idé.

1983 startas ett projekt kallat P729 för att ta fram koncept för en LWS produkt. Det togs fram tre olika koncept förslag, ett under ledning av Tsutomo ”Tom” Matano i design centret i Kalifornien som var en bakhjulsdriven öppen bil, och två av design studion i Tokyo där en var en framhjulsdriven coupé och en som var en mittmotorcoupé med bakhjulsdrift. Som tur var tog man till slut rätt beslut och konceptet från Kalifornien vann.

1984 tog Mazda hjälp av det engelska företaget IAD för att vidareutveckla konceptet som baserade sig på den tradionella engelska sportbilen. I detta läge jämförde man noggrant med flera äldre engelska sportbilar, t.ex. den ursprungliga Lotus Elan.

1985 lanserade Mazda den bakhjulsdrivna småbilen 323, och det var från denna som MX-5 kom att låna delar av drivlinan för att bli kostnadseffektiv. Men man såg till att göra en egen ventilkåpa med mer tilltalande design inspirerade av Alfa Romeo.

1986 var man klar med koncept arbetet och man började ta fram en prototyp.

1987 hade man en färdig prototyp, dock i glasfiber. Efter detta startade den mer detaljerade produktutvecklingen.

1989, den 10:e februari, så öppnar portarna på Chicago Motor Show där Mazda MX-5 Miata premiärvisades, och i juli samma år levererades de första bilarna tillverkade i Hiroshima till USA marknaden. Det var då världen och våra liv förändrades till det bättre!

Den 22:a april 2016 tillverkas den 1,000,000:e MX-5an, cirka 37 år efter det första mötet där bilen föreslogs.

 

Historien bakom namnet

Varför har bilen flera olika namn, och vad betyder MX-5, eller för den delen Miata? Eunos Roadster, vad är det? Ja, det kan man fråga sig.

MX betyder helt enkelt ”Mazda eXperimental” och användes av Mazda på en rad koncept bilar som visades under 80-talet. Man hade innan MX-5 visat MX-02, MX-03 och MX-04.

Mazda kände dock att MX-5 inte var det bästa namnet, man ville ha något annat i sin marknadsföring och man hittade till slut namnet Miata, som är ett gammalt tyskt ord för belöning. Detta namn användes i USA och Kanada. I och med generation NC så började man märka bilarna med MX-5 även i Nordamerika, men i marknadsföringsmaterial fick de nyare bilarna dubbelnamnet MX-5 Miata.

Tyvärr visade det sig att ett annat japanskt företag med det liknande namnet Miyata (idag mest känd för sina cyklar) tidigare hade tillverkat bilar. Mazda var i japan precis på väg att lansera sub-varumärket Eunos så då fick Miatan blir en Eunos i japan med det naturliga modell namnet Roadster.

I europa visade det sig bli för dyrt att varumärkesskydda namnet Miata i alla länder, så där fick man nöja sig med namnet MX-5. Men i vissa länder, däribland Sverige, tog många motorjournalister till sig namnet Miata ändå och än idag är det ett etablerat namn bland såväl entusiaster och motorjournalister även om bilen här alltid har formellt haft namnet MX-5.

 

Jinba Ittai 人馬一体

Jinba Ittai är japanska och betyder ryttare och häst förenade som ett. Det symboliserar alltså att man blir ett mitt sitt fordon, i vårt fall en MX-5 snarare än en häst. Det är enligt denna devis som alla generationer av MX-5 är utvecklad och det är ett uttryck man ofta hör i Miatakretsar.

 

Tillbaka till Om Bilarna…

Våra sponsorer

  • logo3