Meny

Historien bakom Mazda MX-5

 

Mazdas historia

Innan vi går in på historien bakom själva bilen, måste vi kort beröra historien bakom bolaget som skapade bilen.

Mazda Motor Corporation grundades som Toyo Cork Kogyo Co Ltd år 1920, men bytte namn redan 1927 till enbart Toyo Kogyo. Från början tillverkade man alltså korkprodukter. 1931 började man tillverka enkla fordon under varumärket Mazda, och 1960 tillverkade man sin första riktiga bil, Mazda R360, en liten bil inom det Japanska Kei segmentet med luftkyld V-twin motor. November 1966 öppnade man bilfabriken i Hiroshima. Först 1984 bytte bolaget namn till Mazda Motor Corporation.


Mazda R360, detta exmeplar från 1962, på Mazda Museum i Augsburg

1971 började Mazda bilar importeras till Sverige av generalagenten Olle Olsson Bolagen i Uppsala, som behöll agenturen fram till början av 2004 då Mazda själva tog över importen till Sverige.

Sportbilar har länge varit en viktig del av Mazdas produktportfölj, redan 1967 tillverkade man sin första sportbil, Mazda Cosmo Sport 110S med wankelmotor.


Mazda Cosmo 110S på Mazda Museum i Augsburg, NC conceptbil i bakgrunden

Man höll fast vid konceptet med wankeldrivna sportbilar med t.ex. RX-7 och RX-8.


En RX-7 av första generationen (kallad SA) på Mazda Museum i Augsburg

Mazda har även haft stora framgångar inom motorsporten och har bland annat vunnit Le Mans 24 timmar, vilket man gjorde 1991 med den wankeldrivna 787B. Innan det hade en RX-7 vunnit 24 timmars på Spa 1981 och 1994 vann en BP sponsrad RX-7 12 timmars loppet på Bathurst i Australien. Man hade även RX-7 bilar som körde i den legendariska Grupp B Rally gruppen, bland annat med svenska föraren Ingvar Carlsson. Modellen 323 i fyrhjulsdriven form användes flitigt i rallysammanhang i Grupp A, även här med svenska Ingvar Carlsson som en av förarna, som bland annat vann Svenska rallyt 1989.

Sedan har vi så klart MX-5 som körs i många olika tävlingsserier runt om i världen, bland annat Spec Miata i USA och MX-5 Cup i Sverige som körs enligt Roadsport C reglementet.
I Sverige har MX-5 även körts i såväl Modsport som Time Attack.
Det sägs att MX-5 är världens vanligaste bankörningsbil, och med den fjärde generationen av MX-5 (ND) tog Mazda fram en Global Cup bil, tänkt att ligga till grund för tävlingsserier runt om i världen.


Rallybil RX-7 på Mazda Museum i Augsburg, 787B LeMans vinnaren med 4-skivig Wankelmotor (foto 韋駄天狗), och en Global Cup race bil, byggd av Long Road Racing i USA, här på Ring Knutstorp.

År 2020 fyllde Mazda 100 år som bolag, och man presenterade sin första elbil, MX-30. Denna hade inlägg i kork i inredningen som en hyllning till bolagets ursprungsprodukt.


Korkinredning i MX-30 för att hylla bolagets urpsrung (förseriebil).

 

Historien bakom skapandet av Mazda MX-5

Historien bakom Mazda MX-5 har det skrivits flera böcker om, men här är en kort sammanfattning för att ge dig en första inblick.

Det börjar redan 1978 eller ’79 (uppgifterna går isär). Den brittiska bilindustrin, som tidigare har dominerat marknaden på små öppna två-sitsiga sportbilar, ligger i spillror. Den amerikanska motorjournalisten Bob Hall, som talar flytande japanska är på ett möte med den högsta ledningen av Toyo Kogyo. På slutet av mötet får Bob Hall frågan vad han skulle vilja se för produkt från bolaget, och han föreslår då en lätt, öppen sportbil som ska vara billigare än modellen RX-7.

Bob Hall tar sedan anställning hos Mazda North America i Kalifornien och får under tidigt 80-tal igen möjligheten att föreslå en lätt sportbil (kallad LWS – Light Weight Sportscar) som komplement till det befintliga modellprogrammet, och han fick en del gehör för denna idé.

1983 startas ett projekt kallat P729 för att ta fram koncept för en LWS produkt. Det togs fram tre olika koncept förslag, ett under ledning av Tsutomu ”Tom” Matano i design centret i Kalifornien som var en bakhjulsdriven öppen bil, och två av design studion i Tokyo där en var en framhjulsdriven coupé och en som var en mittmotorcoupé med bakhjulsdrift. Som tur var fattade man till slut rätt beslut och konceptet från Kalifornien vann.

1984 tog Mazda hjälp av det engelska företaget IAD för att vidareutveckla konceptet som baserade sig på den tradionella engelska sportbilen. I detta läge jämförde man noggrant med flera äldre engelska sportbilar, t.ex. den ursprungliga Lotus Elan.

1985 lanserade Mazda den bakhjulsdrivna småbilen 323, och det var från denna som MX-5 kom att låna delar av drivlinan för att bli kostnadseffektiv. Men man såg till att göra en egen ventilkåpa med mer tilltalande design inspirerade av Alfa Romeo.

1986 var man klar med koncept arbetet och man började ta fram en prototyp.

1987 hade man en färdig prototyp, dock i glasfiber. Efter detta startade den mer detaljerade produktutvecklingen.

1989, den 10:e februari, så öppnar portarna på Chicago Motor Show där Mazda MX-5 Miata premiärvisades, och i juli samma år levererades de första bilarna tillverkade i Hiroshima till USA marknaden. Det var då världen och våra liv förändrades till det bättre!

1991, i november månad, grundade Mazda dotterbolaget M2, under ledning av Masakatsu Kato som hade varit inblandad i framtagningen av MX-5. Även Hirotaka Tachibana som hade varit inblandad i chassidesignen på första generationen MX-5 fick en ledande position i M2. Tanken med M2 var att skapa modifierade nischprodukter baserade på Mazda volymproducerade bilar. Däribland gjordes flera specialversioner av Eunos Roadster (som MX-5 då hette i japan) för den japanska marknaden, t.ex. M2 1001 som kom ut i December 1991. M2 som bolag fanns kvar till 1995, och efterträdes av Mazdaspeed som hade ett liknande uppdrag. Mazdaspeed sålde också delar för att modifiera MX-5or. I slutet på 90-talet konsoliderades Mazdaspeed in i moderbolaget.

2016, den 22:a april, tillverkas den 1,000,000:e MX-5an, cirka 37 år efter det första mötet där bilen föreslogs.

 

MX-5 i Sverige

Mazda importören vid tiden för lanseringen av MX-5, och fram till våren 2004, var Olle Olsson Bolagen. Först var man tveksam till om en cabriolet skulle sälja tillräckligt mycket i Sverige och det var långt ifrån självklart att MX-5 skulle importeras till Sverige. Men, som tur var fattade man till slut rätt beslut. För att hålla nere reservdelshanteringen beslutade man att enbart importera röda bilar med svart inredning, med en och samma utrustning som bland annat innehöll diffbroms och servostyrning, men inte mycket mer.

Den 17:e maj 1990 gavs typgodkännande för första generationen av MX-5 i Sverige efter att spolarvätskebehållaren hade kompletterats med en extra för strålkastarspolningen då volymen var för liten på den ursprungliga. Tidiga svensksålda bilar har alltså två behållare för spolarvätska, där den andra monterades i vänsterhjulhus. På något senare bilar byttes det mot en större.

Dagarna därefter såldes de första bilarna till kunder. Den 10:e maj hade den första bilen (EHR082) registrerats i Sverige som ett led i typgodkännandet.

De tidiga (1990, och åtminstone vissa 1991) MX-5 som såldes i Sverige försågs också med en speciel logotyp i nosen framtagen av Olle Olsson Bolagen som är unik för svenska marknaden. Denna var inspirerad av convolutet på Beach Boys albumet Still Cruisin’ , som innehöll en Corvette logotyp.

Första generationen MX-5 fick enormt bra mottagande i motorpressen runt om i världen, och Sverige var inget undantag. På tidningen Tekniken Värld blev man till och med så imponerad att stora delar av redaktionen själva köpte tidiga MX-5 bilar.

Under tiden 13:e – 21:a April 1991 ställdes en grön MX-5 med ljus inredning och träratt från Nardi ut på Stockholms Bilsalong av Olle Olsson Bolagen. I bilsalongens katalog listades MX-5 till ett pris av 155 800:-. Det kunde jämföras med en Alfa Romeo Spider 2,0 för 175 500:- eller en framhjulsdriven Lotus Elan M100 för 328 700:- vilka var de enda små öppna sportbilarna i mässans katalog. Utöver dessa var det bara Mercedes-Benz SL och Porsche 911 som fanns representerade som öppna sportbilar.

 
MX-5 på Bilsalongen i Älvsjö 1991 – Foton Mikael Granberg

Utöver detta ovan nämnda exemplar till bilsalongen, importerades bara en till i detta utförande till Sverige, alla andra MX-5or sålda i Sverige 1990-1991 var som sagt röda med svart inredning. Den gröna bilen som ställdes ut på mässan köptes av dåvarande Förbundsdirektören i Svenska Bilsports Förbundet och den andra gröna bilen köptes av Marknadschefen på Olle Olsson. Den andra bilen importerades som reservbil i fall den som ställdes ut på mässan skulle råka ut för någon skada. Ett tidigare år hade nämligen en Jaguar fått en stor skylt tappad på sig, och man ville inte riskera att råka ut för något liknande och inte har en reservplan.

1992 och 1993 importerades inga MX-5 till Sverige, men några kvarvarande bilar av årsmodell 1991 registrerades in.

Trots detta, så i början av året 1993 skickade Olle Olsson Bolagen ut ett brev till svenska MX-5 ägare och föreslog att de skulle bilda en klubb för modellen. Som tur var så var det några som nappade på den idéen, och den 22:a Maj 1993 grundades det som idag är Miata Club of Sweden. Läs mer om klubbens historia och hur den grundades här…

1994, i samband med att MX-5 fick 1,8 liters motor, återupptogs importen till Sverige, och det året visades en silverfärgad MX-5 på Bilsalongen i Älvsjö. Men med den då ofördelaktiga växelkursen blev bilarna dyra och få såldes de närmaste kommande åren. Men sedan 1994 har det kontinuerligt sålts nya MX-5 i Sverige.


MX-5 1,8 på Bilsalongen i Älvsjö 1994. Foto: Filip Eriksson

Läs mer om hur MX-5 kom till Sverige och hur den Svenska logotypen skapades i denna intervju med de som var ansvariga….

 

Historien bakom namnet

Varför har bilen flera olika namn, och vad betyder MX-5, eller för den delen Miata? Eunos Roadster, vad är det? Ja, det kan man fråga sig.

MX betyder helt enkelt ”Mazda eXperimental” och användes av Mazda på en rad koncept bilar som visades under 80-talet. Man hade innan MX-5 visat MX-02, MX-03 och MX-04.

Andra produktionsbilar som fått bära ”MX” benämning är MX-3 (1992-1998), MX-6 (1987-1997) och MX-30 (2020- ).

Mazda kände dock att MX-5 inte var det bästa namnet, man ville ha något annat i sin marknadsföring och man hittade till slut namnet Miata, som är ett gammalt tyskt ord för belöning. Detta namn användes i USA och Kanada. I och med generation NC så började man märka bilarna med MX-5 även i Nordamerika, men i marknadsföringsmaterial fick de nyare bilarna dubbelnamnet MX-5 Miata.

Tyvärr visade det sig att ett annat japanskt företag med det liknande namnet Miyata (idag mest känd för sina cyklar) tidigare hade tillverkat bilar. Mazda var i japan precis på väg att lansera sub-varumärket Eunos så då fick Miatan blir en Eunos i japan med det naturliga modell namnet Roadster.

I europa visade det sig bli för dyrt att varumärkesskydda namnet Miata i alla länder, så där fick man nöja sig med namnet MX-5. Men i vissa länder, däribland Sverige, tog många motorjournalister till sig namnet Miata ändå och än idag är det ett etablerat namn bland såväl entusiaster och motorjournalister även om bilen här alltid har formellt haft namnet MX-5. Exempelvis Teknikens Värld nr 16 1990 hade en röd MX-5 NA och en stor text ”Test: Miata!” på omslaget.


Foto: Janne Kljutschnik

 

Jinba Ittai 人馬一体

Jinba Ittai är japanska och betyder ryttare och häst förenade som ett. Det symboliserar alltså att man blir ett mitt sitt fordon, i vårt fall en MX-5 snarare än en häst. Det är enligt denna devis som alla generationer av MX-5 är utvecklad och det är ett uttryck man ofta hör i Miatakretsar.

 

Kuriosa om MX-5 delar

Ett baklyse från en MX-5 generation 1 (NA) ställdes ut på Museum of Modern Art (MoMA) i New York, USA
Museumets objektnummer är 242.1998.1

Innerdörrhanden från MX-5 generation 1 (NA) användes även i Aston Martin DB7.
Vid den tiden ägde Ford såväl Aston Martin som en större del av Mazda.

Morgan Three Wheeler, den som kom 2011, har växellåda från en MX-5.

 

(Foton av på denna sida av Fredrik Hesse om inte annat anges)

Tillbaka till Om Bilarna…

Våra sponsorer

  • logo3