Meny

ND

Generation 4, ND, är återigen en helt ny konstruktion. Den är mindre och lättare än NC som den ersättare och den går tillbaka till rötterna från generation NA, men är så klart en modern bil. ND med sufflett började säljas 2015.

Med sitt aggresivare Kodo designspråk har bilen hittat en hel del nya kunder och bemötandet i motorpressen har varit minst sakt positivt. Dessutom har ND efter sin lansering vunnit en lång rad med utmärkelser, t.ex. World Car of the Year 2016 och Japan Car of the Year 2016.

Bilen finns med 1,5 liters motor eller 2,0 liters motor.
Till 2,0 liters motorn kan man dessutom välja till utrustningspaket Sport.
Den manuella växellådan är 6 växlad.

ND premiärvisades och marknadesfördes till en början i den djupa röda kulören Soul Red.

Fiat 124 är en ND med annan kaross, Fiat motor och NC växellåda. Denna har koden NF och kallas ibland ”Fiata”.

 

Årsmodeller

2016 hade ”icke Sport” relativt lite utrustning, men ”Sport” var väldigt väl utrustad, med t.ex. Bose stereo, backsensorer, lackade speglar, i-eLoop, Lane Departure Warning, Recaro stolar och Bilstein stötdämpare. Fjäderbenstag fram ingick dock redan i ”icke Sport”.
Det såldes 425st MX-5 i Sverige 2016.

2017 flyttades denna utrustning (Bose stereo, backsensorer, lackade speglar, i-eLoop, Lane Departure Warning) ner till att ingå även i ”icke Sport” och skillnaden mellan en ”icke Sport” och en Sport blev då Recaro stolar, fjäderbenstag och Bilstein stötdämpare. Från och med 2007 fick bilarna även som standard en huvkontakt monterad vilket innebär att det enbart behövs konfiguration av mjukvara för att aktivera larmfunktionen.

2017 lanserades även RF (Retractable Fastback) en coupé med elektriskt öppningsbart ”targa” tak.
Till denna kan man dessutom välja till automatlåda.

2018 gjordes en del uppdateringar.
Solskydden blir inklädda.
Däcktrycksensorerna blir sensorer i själva hjulen.
Utbudet av kulörer förändras.
Den bruna nappa klädseln i RF utgår och ersätts av ljust skinn
Automatiken på strålkastarna på 2,0 modellerna blir uppdaterad likt de som finns på de större Mazda modellerna där avbländningen sker i sektioner istället för av och på vid möte.
Fjädringen bak och servostyrningen justeras på sufflettbilar (åtminstone på USA sålda bilar).
1,5:an får mer utrustning som skinnklädsel och navigator, men priset höjs också.
En röd sufflett introduceras på vissa marknader.

2019 kom en ”face lift”
Utseendemässigt ingen skillnad, men en modifierad 2,0 motor med 184hk och höjt varvstopp samt ökad varvvillighet.
Ratten blir justerbar även i längsled.
Även sufflettbilar får det vänstra färginstrumentet som tidigare bara funnits i RF.
Automatiskt avläsning av vägmärken blir standard.
Den ljusa inredningen som kunde väljas 2018 tas bort och den bruna inredningen kommer tillbaka som tillval.
Apple Car Play och Android Auto kommer som tillval (kan även monteras på äldre ND).
Svenska bilar får inte den fabriksmonterade backkameran som tillkommit pga lagkrav i USA, men en diskretare återförsäljarmonterad backkamera finns fortfarande som tillval.

 

Specialutgåvor som har sålts i Sverige

RF Launch Edition 2017
Antal: 28st sålda i Sverige (20st machine grey, 7st soul red, 1st vit)
Motor: 2,0
Kulörer: Machine Grey, Soul Red, Vit
Utrustning: Sportpaket (Fjäderbenstag, Bilsteindämpare, Recaro stolar), Svarta BBS fälgar, Alcantara på instrumentpanelen, svart tak, svarta backspeglar

 

Tillbaka till Om Bilarna…

Våra sponsorer

  • logo3