Meny

Vanliga frågor om MX-5 (FAQ)


Får jag plats i en MX-5?

De flesta får plats, även en längd på 195 cm fungerar i en NA, i en NB är det lite trängre, framför allt i NBFL där man sitter högre. NC och även ND är ganska rymliga, men ND RF har ett par centimeter lägre takhöjd. Det bästa sättet att veta är att prova själv, det beror också på om man har långa ben eller lång överkropp. Besök en av våra träffar så får du säkert provsitta om du frågar snällt och är försiktig.

Det finns så klart mer plats om man byter stol till en skalstol, man kan också ta bort skum i sitsen på originalstolen och på så sätt få mer benutrymme.

Nummerplåtar, vad gäller?

Man kan beställa en liten nummerplåt hos Transportstyrelsen genom att begära ändring av ”skyltkombination”. Alla MX-5 har dispens för liten registreringsskylt fram. Ring eller skicka e-post till Transportstyrelsen och begär liten skylt fram med hänvsning till dispensen för MX-5.

USA importerade bilar har en annan bakstam på vissa årsmodeller, och dessa blir registrerade även för liten skylt bak.

Det är värt att tänka på placeringen av skylten fram så att man inte blockerar luftflödet till kylaren för mycket, särskillt om man ska köra på bana eller i varmare länder. Gatkörning i Sverige blir orsakar väldigt sällan problem även om man har skylten för kylaren.

Vinterförvaring, vad ska jag tänka på?

De flesta MX-5 i Sverige används bara sommartid, vilket så klart är bra för bilen, men man bör även förvara den korrekt på vintern.

  • Bilen skall vara rentvättad och torr.
  • Motorn skall har körts ordentligt genomvarm innan bilen ställs in.
  • Motionera bromsarna samtidigt så de också är TORRA!
  • Batteriet behöver underhållsladdas, framför allt på de äldre bilarna är det enklast att montera ur batteriet.
  • Suffletten bör vara torr och uppfälld för att undvika permanenta veck eller mögel.
  • Om bilen skall stå på samma däck, se till att de är pumpade hårt och rulla gärna bilen till en ny position ibland för att slippa ”permanent morgonsula”. Alternativt, använd en uppsättning ”avställningshjul”.
  • Givetvis skall utrymmet där bilen förvaras vara torrt och rent.
  • Bensintanken skall vara fylld.
  • Ställ in en torrboll i coupén och eventuellt även i bagageutrymmet.
  • Det sägs vara en fördel att ha ny bytt olja i motorn innan avställningen
  • Med nyare Miata (NC, ND) kommer motorstyrenhetens adaptioner ”nollas” vid batterifrånkoppling. Efter ca en timmes körning på små och konstanta gaspådrag är allt återadapterat, men man kan uppleva skillnader i motoregenskaper under de första milen.
  • Man kan även behöver ge fullt ratt utslag åt varje håll för att nollställa antisladd systemet på NC om batteriet har varit urkopplat.

Hur är det med rosten?

MX-5 är egentligen inte mer rostkänslig än många andra bilar om samma årgångar. Med detta sagt så skadar det inte med extra rostskyddsbehandling, särskillt om man ska köra på vintern.

På alla generationer av MX-5 finns det dräneringskanaler från straxt bakom dörrarna vid suffletten som leder ner till under tröskeln. Dessa måste man rensa så att de håller sig i funktion. Gör man inte det så samlas vatten i bilen och rost i framförallt trösklarna är ett faktum.

Nosen och bakdelen är i plast, motorhuven har alltid varit i aluminium, från och med generation NB är även bakluckan i aluminium och på de nyare generationerna är även framskärmarna i aluminum.

Privatimporterade bilar, är det ett problem?

Det finns många privatimporterade bilar i Sverige, och det är egentligen inget fel på dessa. De är byggda i samma fabrik som de svensksålda.

Det man bör vara uppmärksam på är att det är vanligare att bilar har körts året om i t.ex. Tyskland än i Sverige, så de kan ha varit utsatta för mera salt vilket påskyndar rosten.

Det positiva är att det utanför Sverige har sålts flera specialversioner så med en importbil kan man hitta en ovanlig variant som sticker ut lite. Utbudet av bilar är också större utanför Sverige.

Man ska också ha i åtanke att utrustningen inte alltid har varit den samma i olika länder, så detta bör man beakta när man väljer och värderar en privatimporterad bil. T.ex. har USA sålda äldre bilar ofta luftkonditionering (såldes inte i Sverige före NC generationen), men även den första årsmodellen av NA har airbag från fabrik vilket innebär att det måste vara på plats och i funktion vid besiktning. Diffbroms är heller inte lika vanligt på bilar sålda utanför Sverige.

 

Vilka fälgar och däck ska jag välja?

Många vill byta fälgar för att få ett personligt utseende på bilen, vilket är förståligt. Det man ska tänka på är att fälgarna också har en funktion. Orginalfälgarna på MX-5 är lätta, vilket bidrager till den goda väghållningen tack vara låg ofjädrad vikt. Titta därför noga på vikten på eftermarknadsfälgar.

När det gäller storlek ska man vara lite försiktig. Allt för breda fälgar kan göra en MX-5 spårkänslig, och många har bytt tillbaka till fälgar närmare orginalstorleken för att få tillbaka den goda väghållningen. Stor diameter på fälgarna kan också se konstigt ut med tanke på de relativt små bromsarna som sitter bakom på en MX-5.

När det gäller däckstyp så är det viktiga att köpa ett erkänt bra kvalitetsdäck. Förstör inte de goda vägegenskaperna som är bilens absolut starkaste sida genom att snåla på att köpa budgetdäck. Exakt märke och modell finns det många åsikter om. Rena R-däck lämpar sig bäst på bana, men semi-R-däck fungerar också bra på gatan på en MX-5 så länge man inte kör motorväg i ösregn, vilket inte är idealiska förhållanden för en MX-5 i vilket fall. Man ska dock vara medveten om att mjuka R, eller semi-R, däck sprätter upp grus och blästrar karossen mer än vanliga däck.

 

Ska jag sänka bilen?

Det är så klart upp till var och en, men många är överens om att en sänkning på ca 30 mm är både snyggt och förbättrar väghållningen. Man ska dock se till att välja delar med god kvalitet som matchar och inte förstör bilens grundläggande goda vägegenskaper. Alldra bäst blir det så klart med justerbara så kallad coilovers från någon av de ledande leverantörerna. När det gäller generation ND så säljer Mazda en uppsättning Eibach sänkfjädrar som orginal tillbehör, dessa tar bort den olyckliga rollningstendensen som bilen har vid hård kurvtagning och många anser att dessa fjädrar borde ha varit standard på ND.

Det som sätter stopp för sänkning är något som kallas för genomslagsgummin. Det är små gummikoner som sitter på stötdämparna. Tanken är att när fjädringen slås helt ihop och bottnar skall gummikonerna minska påkänningarna på bilen genom att de ger en progressiv ökning av fjäderkonstanten. Man kan ta bort eller kapa dessa koner men drabbas då av väldigt hårda islag när fjädringen bottnar. Många MX-5 ägare med mycket sänkta äldre bilar åker ständigt på gummikonerna och tycks vara glada över detta, men det kostar komfort och även väghållning. En brutal ”älgtest” manöver på en onödigt sänkt bil blir inte särskilt behaglig eftersom man ofta slår igenom bak och får abrupta släpp i bakvagnen. Men visst kan det vara snyggt.

Hur stänger jag baklucka och motorhuv?

Bakluckan stänges genom att man med fingret tar tag i metallramen/bygeln och med en snygg snärt drar ner luckan. Vill den inte låsa sig så justera själva låset på bakstammen, lossas med två små bult. Räkna med ett antal iterationer innan det blir bra. På generation ND är ett annat alternativ att dra i kanten på Mazda logotypen på bakluckan.

Motorhuven släppes från ca 15-20 cm höjd.

Om man lägger ner luckorna och trycker ovanifrån blir det gärna bulor i den mjuka plåten!
Motorhuven på alla bilar och bakluckan på de flesta är i aluminum och kan lätt skadas.

Om du har ett gnisslande /kvittrande ljud nånstans framöver, smörj bygeln till huvlåset fram med teflonolja/fett.

 

Hur mycket väger olika versioner av MX-5?


Nedan är jämförelse tjänstevikter enligt Transportstyrelsens register taget på exempelbilar.

 

NA 1,6 1990: 1080 kg

NA 1,6 1992: 1070 kg

NA 1,8 1998: 1090 kg

 

NB 1,6 1998: 1130 kg

NB 1,8 10AE 1999: 1110 kg

NB 1,8 Sport 2004: 1180 kg

 

NC 1,8 2006: 1155 kg

NC 1,8 PRHT 2015: 1237 kg

NC 2,0 LE 2005: 1170 kg

NC 2,0 Sport 2009: 1165 kg

NC 2,0 PRHT 2011: 1212 kg

NC 2,0 Sport Tech PRHT 2012: 1212 kg

 

ND 2,0 2016: 1122 kg

ND 2,0 Sport 2017: 1137 kg

ND RF 2,0 Sport LE 2017: 1167 kg

ND RF 2,0 Automat 2017: 1191 kg

Tjänstevikter enligt Mazda för ND, inkl 75kg förare:


Sufflettbilar

ND 1,5 2016: 1050 kg
ND 1,5 2017: 1050 kg

ND 2,0 2016: 1075 kg
ND 2,0 2017: 1090 kg
Dvs en 2,0 icke-sport går upp i vikt 15 kg med den utökade utrustningen mellan 2016 och 2017.

ND 2,0 Sport 2016: 1090 kg
ND 2,0 Sport 2017: 1090 kg

RF

ND 1,5 RF 2017: 1105 kg
ND 2,0 RF 2017: 1140 kg

ND 2,0 automat RF 2017: 1160 kg
ND 2,0 sport RF 2017: 1140 kg

Dvs, enligt detta väger en RF 50 kg mer (t.om. 55 kg på en 1,5), även om det annars har angivits 45,5 kg mer. Automatlådan väger 20 kg mer än den manuella.
En RF automat väger alltså totalt 70 kg mer än motsvarande manuell sufflett bil.

Andra bilar att jämföra med (också tagit från bilregistret på exempelbilar):

 

Lotus Elise 1,8 2002: 860 kg

Alfa Romeo 4C Coupé 2014: 995 kg

Morgan 4/4 1992: 1020 kg

Porsche Boxster 2,7 (987) 2008: 1410 kg

Porsche Boxster 2,7 PDK (981) 2015: 1435 kg

 

Tillbaka till Om Bilarna…

 

Våra sponsorer

  • logo3