Meny

Hur klubben grundades

Följande reportage om bildandet av klubben är saxat ur Miatabladet nr 2 2013
Artikelförfattare är Roger Molin.

Att vår klubb har funnits i 20 år och att vi i sommar firar detta med bland annat en Jubileumstur runt Sverige har väl inte undgått någon, men hur började allt?

Vilka tog initiativet till att starta Miata Club Sweden? Ett telefonsamtal från en av klubbmedlemmarna, Assar Johansson i Habo lät mig förstå att en av grundarna till klubben fanns i min närhet, så för att få klarhet i hur allt började beväpnade jag mig med penna, anteckningsblock samt kamera och begav mig österut längs E20.

Efter en timmas körning parkerade jag vid Lars Erlandssons mysiga timmerstuga, någonstans i skogen utanför Lerum. Lars tog emot mig på altanen, och vid en första anblick tyckte jag mig se vår kassör Anders Regnell stå framför mig, på några meters avstånd var likheten slående, men då han inte omedelbart frågade om jag betalat medlemsavgiften förstod jag att det inte var vår kassör utan en av grundarna av vår klubb som stod där. Vi slår oss ner framför den öppna spisen med räkmacka och kaffe.


Lars ”torrkör” på köksbordet

Vi börjar prata om hur allt började. Lars berättar att han liksom många av oss andra körde sportbil i unga år, det blev bland annat Porsche 356 och super 90. Sen blev det familj och barn och av praktiska skäl fick det bli andra åkdon. I början av 90-talet tog försäljningen av av Mazda Mx-5 fart i Sverige och Lars fick ett återfall då han fick se den lilla ”kaxiga” röda bilen. Han bestämde sig och hastade iväg till närmaste Mazdahandlare. Besvikelsen blev stor när försäljaren upplyste honom om att det var lång väntetid då de flesta bilar gick till den Amerikanska marknaden och endast ett fåtal hamnade i Sverige. Vad han kunde göra var att sätta upp sig på väntelista, han skulle kontaktas när det fanns en bil åt honom. Tiden gick, men ingen från bilfirman hörde av sig. På väg hem efter ett besök på Alingsås lasarett fick Lars syn på en ny röd Mx-5 hos en lokal bilhandlare. Jodå bilen var till salu, den kostade 160 000:- men om han kunde bestämma sig direkt skulle han få rejäl rabatt. Lars bestämde sig och det nya priset blev 140 000:- villkoret var att betala och hämta den omgående. Bilen betalades och kördes hem. Efter två dagar gick den aktuella bilfirman i konkurs, kanske berodde det på den kraftiga rabatten ? Den nyblivna Mx-5 ägaren hade hört att i USA körde man i full fart genom vägtunnlarna för att lyssna till det ”goa” avgasljudet, så Lars kastade sig i full fart in i vägtunneln på E20 hemma i Lerum men det ”goa” ljudet uteblev, endast en svag viskning hördes. Ett sportavgassystem beställdes och monterades, nu blev det mycket bättre ljud i tunneln.


Lars med sin MX-5 när den var ny.

Efter en tid fick alla Mx-5 ägare i Sverige brev från Mazda importören Olle Olsson Bilimport i Uppsala, det föreslogs att man skulle bilda en Svensk Mx-5 klubb i stil med vad som fanns i övriga länder. Helge Eggert, dåvarande innehavare av Hotell Dalia i Bengtsfors och Motell Dalhall i Åmål kontaktade Mx-5 ägare runt om i landet och föreslog att man skulle träffas för att bilda Svenska Mx-5 klubben. Ett första konstituerande möte ägde rum Lördag den 22 Maj 1993 på Motell Dalhall i Åmål. Till mötet kom 11 lyckliga Mx-5 ägare från olika platser i landet, bland annat väckte en präst vid namn Paul Heye viss uppmärksamhet då han anlände med suffletten nedfälld och sittbrunnskapell monterat, ur detta stack ett huvud iklätt svart hjälm upp, det lär ha sett lite lustigt ut. Till mötet kom även en före detta popstjärna vid namn Freddie Skanze från Särö söder om Göteborg. Freddie Skantze var en av medlemmarna i popgruppen Tages som hade sin storhetstid på 60-talet då man bland annat vann en popbandstävling och blev korade till västkustens Beatles, vem minns väl inte ”Sleep little girl” och ”In my dreams” som på den tiden spelades på varenda ungdomsgård. Nu hade Svenska Mx-5 klubben som den döptes till skapats och klubbens ändamål skulle enligt mötesprotokollet vara att bli ett kontaktforum för utbyte av information medlemmarna sinsemellan och mellan generalagenten och medlemmarna, och att ge möjlighet till social samvaro, utflykter och fester samt att ge kontakt med utländska, i första hand nordiska Mx-5 klubbar. Den första styrelsen bestod av ordförande Helge Eggert, skattmästare Freddie Skantze och sekreterare Paul Heye. Medlemsavgiften bestämdes till 100 kronor per år.


De första klubbdokumenten

Efter ett år hade klubben vuxit rejält och man kunde i februari 1994 redovisa 30 medlemmar och vid årsmötet 24 April 1994 på Mantorp park hade medlems antalet ökat ytterligare och man hade nu drygt 45 registrerade medlemmar. Det var alltså så allt började.


Tidig klubbträff på Mantorp Park

Klubben har nu 2013 runt 2000 medlemmar, vår vän Lars som varit med från början är fortfarande medlem, han har till och med blivit utnämnd till hedersmedlem, och nu kommer det bästa… Lars har fortfarande kvar sin röda Mx-5 som nu hunnit avverka ca: 8000 mil och i vinter varit på verkstad för sitt första kamremsbyte, efter 20 år ? ? Även försäljningsbroschyren från tiden det begav sig finns kvar.

Tyvärr kan inte Lars visa mig sin bil då den har sin vintervistelse i ett garage på annan ort, så vi får nöja oss med att ”torrköra” lite med en modellbil på köksbordet. Det blir inte så mycket kört nu för tiden sedan jag blev änkeman i början på 2000-talet, men några turer till min sommarvistelse på Tjörn blir det allt säger Lars. Efter att vi samtalat ett par timmar om livet i klubben då och nu, och jag har fått lära mig en hel del nya Göteborgshistorier tackar jag för mig och vänder hemåt, tacksam över att jag haft glädjen och förmånen att få träffa och höra en av grundarna till vår klubb berätta om hur allt började. På väg ut frågar jag vad det kommer sig att det står en kanon i trädgården riktad mot väst. Jo, som pensionär gäller det att försvara det man lyckats skaffa sig, och jag litar inte riktigt på ”Jonseredsborna” säger Lars med glimten i ögat. Själv hade jag en annan teori, nämligen att den skulle användas till att skjuta igång bilen med om den inte startade. När jag kommit hem och summerar dagens äventyr läser jag i ett informationsblad att runt om i världen finns idag mer än 200 Mx-5 / Miataklubbar. Bara i USA finns det för närvarande 132 klubbar och ytterligare 15 i Kanada. I Tyskland finns det 28 klubbar och Engelska Mx-5 owners club säger att de har ca: 4450 medlemmar.

Tänk så mycket som hänt sedan Lars och grabbarna träffades den där vårdagen 1993 i Åmål.


Lars med en tidig MX-5 broschyr

 

Orginal artikel i pdf format : Hur klubben bildades del 1 & Hur klubben bildades del 2

Tillbaka till Om Klubbens Historia…

Våra sponsorer

  • logo3