Vanliga frågor om MX-5 (FAQ)
Nummerplåtar, vad gäller?
Man kan beställa en liten nummerplåt hos Transportstyrelsen genom att begära ändring av ”skyltkombination”. Alla MX-5 har haft dispens för liten registreringsskylt fram, men i början av 2018 så ändrades detta till att enbart omfatta bilar till och med årsmodell 2008 med motiveringen att nyare bilar har plats för den större skylten. Ring eller skicka e-post till Transportstyrelsen och begär liten skylt fram med hänvsning till dispensen för MX-5 fram till 2008.
USA importerade bilar har en annan bakstam på vissa årsmodeller, och dessa blir registrerade även för liten skylt bak.
Det är värt att tänka på placeringen av skylten fram så att man inte blockerar luftflödet till kylaren för mycket, särskillt om man ska köra på bana eller i varmare länder. Gatkörning i Sverige blir orsakar väldigt sällan problem även om man har skylten för kylaren.
Vinterförvaring, vad ska jag tänka på?
De flesta MX-5 i Sverige används bara sommartid, vilket så klart är bra för bilen, men man bör även förvara den korrekt på vintern.
- Bilen skall vara rentvättad och torr.
- Motorn skall har körts ordentligt genomvarm innan bilen ställs in.
- Motionera bromsarna samtidigt så de också är TORRA!
- Batteriet behöver underhållsladdas. Det går bra att ladda med batteriet inkopplat. Många underhållsladdar hela vintern, men ytterst ovanlig fall av batteriladdare som tar eld har förekommit.
- Suffletten bör vara torr och uppfälld för att undvika permanenta veck eller mögel.
- Om bilen skall stå på samma däck, se till att de är pumpade hårt och rulla gärna bilen till en ny position ibland för att slippa ”permanent morgonsula”. Alternativt, använd en uppsättning ”avställningshjul”.
- Givetvis skall utrymmet där bilen förvaras vara torrt och rent.
- Bensintanken skall vara fylld.
- Avfuktning är bra, men var försiktig med torrbollar. Vätskan som bildas är frätande och kan förstöra inredningsmaterial och skapa rost om den kommer ut.
- Det sägs vara en fördel att ha nybytt olja i motorn innan avställningen
- Med nyare Miata (NC, ND) kommer motorstyrenhetens adaptioner ”nollas” vid batterifrånkoppling. Efter ca en timmes körning på små och konstanta gaspådrag är allt återadapterat, men man kan uppleva skillnader i motoregenskaper under de första milen.
- Man kan även behöver ge fullt ratt utslag åt varje håll för att nollställa antisladd systemet på NC om batteriet har varit urkopplat.
Eftermontera kompressor eller turbo, vad gäller?
Får jag eftermontera kompressor eller turbo på en MX-5 och köra på vägen i Sverige?
Det enkla svaret är nej, det är inte tillåtet och du kommer inte klara en besiktning.
Det finns dock vissa möjligheter att registrera en bil med eftermonterad kompressor eller turbo som ett ombyggt fordon enligt SFRO regelverket, men då är det en hel del annat som också måste göras. Vi går inte in på några detaljer här, eller tar något ansvar för denna text då det är ett komplicerat område, men om du tänker i termer av att åtminstone motor, växellåda och bromsar måste komma från ett annat fordon så får du i alla fall en känsla om omfattningen. Det gäller att läsa på ordentligt, prata med en SFRO besiktningsperson och förbereda sig på mycket mer jobb än att bara skruva på ett kompressor-kit. Men det finns ett mindre antal sådan bilar i Sverige, så det är möjligt om man har tid, kunskaper och tålamod.
Får jag plats i en MX-5?
De flesta får plats, även en längd på 195 cm fungerar i en NA, i en NB är det lite trängre, framför allt i NBFL där man sitter högre. NC och även ND är ganska rymliga, men ND RF har ett par centimeter lägre takhöjd. Det bästa sättet att veta är att prova själv, det beror också på om man har långa ben eller lång överkropp. Besök en av våra träffar så får du säkert provsitta om du frågar snällt och är försiktig.
Det finns så klart mer plats om man byter stol till en skalstol, man kan också ta bort skum i sitsen på originalstolen och på så sätt få mer benutrymme.
Hur är det med rosten?
MX-5 är egentligen inte mer rostkänslig än många andra bilar om samma årgångar. Med detta sagt så skadar det inte med extra rostskyddsbehandling, särskillt om man ska köra på vintern.
På alla generationer av MX-5 finns det dräneringskanaler från straxt bakom dörrarna vid suffletten som leder ner till under tröskeln. Dessa måste man rensa så att de håller sig i funktion. Gör man inte det så samlas vatten i bilen och rost i framförallt trösklarna är ett faktum.
Nosen och bakdelen är i plast, motorhuven har alltid varit i aluminium och på de nyare generationerna är även baklucka och framskärmarna i aluminum.
Privatimporterade bilar, är det ett problem?
Det finns många privatimporterade bilar i Sverige, och det är inget fel på dessa. De är byggda i samma fabrik som de svensksålda.
Det man bör vara uppmärksam på är att det är vanligare att bilar har körts året om i t.ex. Tyskland än i Sverige, så de kan ha varit utsatta för mera salt vilket påskyndar rosten.
Det positiva är att det utanför Sverige har sålts flera specialversioner så med en importbil kan man hitta en ovanlig variant som sticker ut lite. Utbudet av bilar är också större utanför Sverige.
Man ska också ha i åtanke att utrustningen inte alltid har varit den samma i olika länder, så detta bör man beakta när man väljer och värderar en privatimporterad bil. T.ex. har USA sålda äldre bilar ofta luftkonditionering (såldes inte i Sverige före NC generationen), men även den första årsmodellen av NA har airbag från fabrik vilket innebär att det måste vara på plats och i funktion vid besiktning. Diffbroms är heller inte lika vanligt på bilar sålda utanför Sverige.
Vilka fälgar och däck ska jag välja?
Många vill byta fälgar för att få ett personligt utseende på bilen, vilket är förståligt. Det man ska tänka på är att fälgarna också har en funktion. Orginalfälgarna på MX-5 är lätta, vilket bidrager till den goda väghållningen tack vara låg ofjädrad vikt. Titta därför noga på vikten på eftermarknadsfälgar.
När det gäller storlek ska man vara lite försiktig. Allt för breda fälgar kan göra en MX-5 spårkänslig, och många har bytt tillbaka till fälgar närmare orginalstorleken för att få tillbaka den goda väghållningen. Stor diameter på fälgarna kan också se konstigt ut med tanke på de relativt små bromsarna som sitter bakom på en MX-5.
När det gäller däckstyp så är det viktiga att köpa ett erkänt bra kvalitetsdäck. Förstör inte de goda vägegenskaperna som är bilens absolut starkaste sida genom att snåla på att köpa budgetdäck. Exakt märke och modell finns det många åsikter om. Rena R-däck lämpar sig bäst på bana, men semi-R-däck fungerar också bra på gatan på en MX-5 så länge man inte kör motorväg i ösregn, vilket inte är idealiska förhållanden för en MX-5 i vilket fall. Man ska dock vara medveten om att mjuka R, eller semi-R, däck sprätter upp grus och blästrar karossen mer än vanliga däck.
Ska jag sänka bilen?
Det är så klart upp till var och en, men många är överens om att en sänkning på ca 30 mm är både snyggt och förbättrar väghållningen. Man ska dock se till att välja delar med god kvalitet som matchar och inte förstör bilens grundläggande goda vägegenskaper. Alldra bäst blir det så klart med justerbara så kallad coilovers från någon av de ledande leverantörerna. När det gäller generation ND så säljer Mazda en uppsättning Eibach sänkfjädrar som orginal tillbehör, dessa tar bort den olyckliga rollningstendensen som bilen har vid hård kurvtagning och många anser att dessa fjädrar borde ha varit standard på ND.
Det som sätter stopp för sänkning är något som kallas för genomslagsgummin. Det är små gummikoner som sitter på stötdämparna. Tanken är att när fjädringen slås helt ihop och bottnar skall gummikonerna minska påkänningarna på bilen genom att de ger en progressiv ökning av fjäderkonstanten. Man kan ta bort eller kapa dessa koner men drabbas då av väldigt hårda islag när fjädringen bottnar. Många MX-5 ägare med mycket sänkta äldre bilar åker ständigt på gummikonerna och tycks vara glada över detta, men det kostar komfort och även väghållning. En brutal ”älgtest” manöver på en onödigt sänkt bil blir inte särskilt behaglig eftersom man ofta slår igenom bak och får abrupta släpp i bakvagnen. Men visst kan det vara snyggt.
Hur stänger jag baklucka och motorhuv?
Bakluckan stänges genom att man med fingret tar tag i metallramen/bygeln och med en snygg snärt drar ner luckan. Vill den inte låsa sig så justera själva låset på bakstammen, lossas med två små bult. Räkna med ett antal iterationer innan det blir bra. På generation ND är ett annat alternativ att dra i kanten på Mazda logotypen på bakluckan.
Motorhuven släppes från ca 15-20 cm höjd.
Om man lägger ner luckorna och trycker ovanifrån blir det gärna bulor i den mjuka plåten!
Motorhuven på alla bilar och bakluckan på de flesta är i aluminum och kan lätt skadas.
Om du har ett gnisslande /kvittrande ljud nånstans framöver, smörj bygeln till huvlåset fram med teflonolja/fett.