Om bilarna
Låt oss först fastslå att Mazda Miata, Mazda MX-5 och även Eunos Roadster är samma bil. Den kallades Miata vid lanseringen i USA och det namnet fastnade. Officiellt kallas den MX-5 i Europa medan den nuvarande generationen i USA har begåvats med dubbelnamnet MX-5 Miata. Eunos Roadster användes däremot i Japan på tidiga bilar.
Det finns fyra generationer av Mazda MX-5. Varje generation finns i ett flertal varianter avseende motorer, växellådor och utrustning. Därtill finns ett antal specialutgåvor och jubileumsmodeller. Man kan nörda ner sig hur mycket som helst i allt detta, vilket många medlemmar också gör. Följaktligen kan man få svar på praktiskt taget alla tänkbara frågor i ämnet på klubbens forum och Facebookgrupp.
Gemensamt för samtliga generationer av MX-5 är frånvaron av fast tak och baksäte, den förhållandevis låga vikten, de avancerade hjulupphängningarna och den föredömliga viktfördelningen. Det är alltså de extremt goda köregenskaperna snarare än rå motorstyrka som karaktäriserar dessa bilar. Det andra som bilarna utmärker sig på är de fantastiska kortslagiga och precisa manuella växellådorna. Bilarna är kort sagt byggda med körglädje i centrum och ger en fartupplevelse som gör att man har otroligt roligt utan att hastighetsmätarnålen pekar på allt för höga hastigheter.
MX-5 är världens mest sålda sportbil och den har idag byggts i drygt en miljon exemplar, alla byggda i Mazdas fabrik i Hiroshima, Japan. Den svenska tilldelningen har oftast varit mager och många bilar har direktimporterats, varför det idag finns betydligt fler bilar i Sverige än vad som sålts nya av Mazdas återförsäljare. Idag finns cirka 7000 MX-5 i Sverige, den stora mängden eftermarknadsdelar som finns att tillgå innebär att de flesta bilarna är modifierade och individuella. Faktum är att i till första generationen erbjöd Mazda själva ett ganska omfattande tillbehörsprogram, så dessa bilar är tänkta från början att modifieras för att anpassa varje ägares personliga önskemål, oberoende om det är strikt orginal eller hårt modifierat.
Läs mer om historien bakom MX-5…
Läs vanliga frågor (FAQ) om MX-5…
MX-5 är lätta bilar, läs mer om vikter på olika varianter…
Generation NA årsmodell 1990-1997
Den första generationen MX-5 presenterades 1989, med försäljningsstart som årsmodell 1990. Den var klart influerad av klassiska tvåsitsiga roadsters från 1960- och 1970-talen, inte minst av Lotus Elan som bland annat fick ”låna ut” sina pop-up strålkastare. Till skillnad från Louts Elan var dock Generation NA, liksom alla efterföljande MX-5or, med självbärande kaross i stål och hade ett betydligt lägre servicebehov. Motorerna var på 1600 eller 1800 cm3 på 116 eller 131 hk, kopplade till 5-växlade transmissioner*. Den låga vikten, lite drygt 1000 kg, medförde anständiga prestanda trots de relativt små motorerna.
Idag har dessa bilar själva blivit klassiker då vissa har passerat 30 års ålder.
Generation NB årsmodell 1998 – 2005
Generation NB tillverkades 1998-2005. Under skalet skiljer den sig inte mycket från den föregående generationen men karossen var ny, aningen större med fasta strålkastare och en mer kurvig linjeföring. År 2001 fick denna modell en facelift med bl.a. ändrad nos. Drivlina var i princip densamma som i NA men det finns en eftertraktad sport version med bland annat 146 hk, 6-växlad låda och större bromsar.
Generation NC årsmodell 2006 – 2015
Generation NC var en helt ny konstruktion, aningen större men fortfarande trogen de ursprungliga idealen. För att kompensera den något ökade vikten introducerades en motor på 2000 cm3 och 160 hk, oftast kopplad till en 6-växlad låda. En motor på 1800 cm3 och 126 hk finns också, alltid tillsammans med 5-växlad låda. 2007 introducerades varianten Roadster Coupé med elektriskt fällbart tak i hårdplast i stället för en sufflett. 2010 kom en facelift som framför allt förändrade fronten och motorn. 2013 gjordes ytterligare en mindre facelift som igen påverkade främst fronten av bilen.
Generation ND årsmodell 2016 –
Nuvarande generation ND är också en helt annan konstruktion än sin föregångare. Den utgör något av en återgång till ursprunget då den är mindre och lättare än den tidigare NC. Motorerna är på 1500 cm3 och 130 hk eller 2000 cm3 och 160 eller 184 hk, beroende på årsmodell. Växellådorna är 6-växlade*. ND fanns vid introduktionen endast med sufflett men en ny variant med namn ”Retractable Fastback” började levereras under 2017.
* På vissa marknader har samtliga generationer även kunnat levereras med automatlåda.
Vill du veta ännu mer?
Det finns så klart hur mycket som helst att skriva om dessa bilar.
Vill du har mer information rekommenderas i första hand dessa 5 steg:
- Kom på en av våra träffar och prata med oss.
Det finns otroligt mycket kunskap om bilarna hos våra medlemmar och ofta är det lättare att visa på en eller flera bilar än att förklara i text. Även om du själv inte är medlem ännu så kommer du få svar på dina frågor och ett vänligt bemötande. - Läs på klubbens forum.
Hittar du inte svaret på just din fråga, så ställ frågan i en ny tråd.
Här hittar du även ett digitalt arkiv med klubbens tidning Miatabladet, med många intressanta artiklar genom åren. - Besök Miata.net
Ett internationellt Miata forum som även har ett antal informationssidor med detaljerad information. - Besök och läs den engelskspråkiga Wikipedia sidan.
Den är relativt omfattande. - Köp och läs följande tre böcker (det finns fler, men dessa är en bra början)
Mazda MX-5, The Full Story of the World’s Favourite Sportscar av Brian Long (ISBN 1-903706-21-1)
Mazda MX-5 Miata, Twenty-Five Years av Thomas L. Bryant (ISBN 978-0-7603-4643-3)
Mazda MX-5 Miata Haynes Repair Manual (ISBN 1-56392-851-5)