Den Svenska MX-5 logotypen
Text av Johan Gauding.
Foto av Fredrik Hesse
Publicerades ursprungligen i Miatabladet nr 4 2017
I somras var jag på Automobilhistoriska klubbens Måndagsträff vid Årstavikens segelsällskap i Stockholm. Temat för kvällen var Miata och bland alla andra entusiastbilar fanns mängder av MX-5:or av alla 4 generationerna, vädret var strålande och stämningen på topp.
Vi var ett gäng som skulle äta lite och vid ett bord satt ett sällskap där en tjej hade en keps med det unika flagg MX-5 märket som satt på huven på de tidiga NA bilarna, kunde inte låta bli att fråga henne var hon fått tag på den? Det där märket har vi gjort säger killarna vid bordet. Det visade sig vara Hans Björck som var marknadschef på Mazda 1987 och Gabriel Öhman, Art Director på den reklambyrån som Mazda jobbade med.
Gabriel Öhman till vänster och Hans Björck till höger i bilden ovan.
Va kul sa jag och hälsade, käkade och pratade sen med vår ordförande Fredrik om att jag träffat de här killarna. Kanske man borde skriva om i Miatabladet sa jag, absolut sa Fredrik. När bilarna började lämna träffen kom en BRG NA åkande och i den satt Hans med hustru Susanne, hon med den fina kepsen. Jag berömde den fina bilen och hans sa att det togs in bara två till Sverige 1991, kan jag kontakta dig om ett möjligt reportage om både bil och logotype sa jag, absolut inga problem blev svaret. En kväll i början av September åkte så jag dit i vår NC och Fredrik i sin svarta NA för intervju och foto, först hem till Hans och sedan vidare för fika hemma hos Gabriel.
Logotypen gjordes även som pin, det finns även kepsar och jackor med denna logga.
Så här berättar Hans för oss:
Mazda var största japanska bilmärke i Sverige fram till 1987 då Toyota blev störst.
1989 rullade över 230.000 Mazda bilar på Sveriges vägar. 1989 sålde Mazda nästan 25.000 bilar.
Detta är Mazdas bästa försäljningsiffror någonsin i Sverige. I år har Mazda sålt mellan jan-augusti 3.939 bilar. 1989 visades NA för första gången på Detroit motorshow. De första tidningarna fick under våren testa några förseriebilar alla som körde bilen var lyriska . Extra kul var att den Engelska pressen gillade bilen, bilen var ju en typisk engelsk sportbil för folket, ”an affordable sportscar” som engelsmännen kallade dessa bilar. Ledningen i Sverige var redan från början tveksam till bilen.
Hans och Gabriel Öhman, Art Director på Mazdas svenska reklambyrå gillade bilen direkt. När sedan Mazdas Europachef kom på besök togs frågan upp under en middag, Sverige borde kunna sälja 500 st tyckte Europachefen men den Svenska VD:n och ägaren Per Olsson trodde inte på bilen, ett av argumenten var att den svenska sommaren är för kort. Hans som var med på middagen kunde bara inte låta bli att säga sin mening med argumentet att denna bil visst skulle gå att sälja och på köpet skulle modellen föryngra Mazda målgruppen i Sverige. Att på detta sätt säga i mot sin chef och dessutom inför andra är ett svårt etikettbrott i Japan. Chefen vet alltid bäst. När Hans senare besökte Mazdas Europa kontor i Bryssel visste alla att Mr Björck was in favor and not Mr Olsson. Med facit i hand gick försäljningen lysande, de 200 bilar som kom hem till Sverige, alla röda såldes till Mazda handlarna på en eftermiddag. Dock hade Hans fel gällande målgruppen, de som kom att köpa bilen var 30 och 40-talister dvs alla som tidigare hade ägt en engelsk sportbil. De första NA bilarna kom till Sverige under maj-juni 1990, med diffspärr och servostyrning, inget annat onödigt enl. Hans och Gabriels specifikation.
En tidig NA-annons i tidningen Bil&Co. Inget foto utan en målad bild. Dock saknas loggan
Tekniken Värld älskade bilen och 5 st bilar köptes till redaktionen. Alla svenska motortidningar lovordade den. Under hösten var Alrik Söderlind på Teknikens Värld i Los Angeles och fick då provköra en turbomatad NA som rallytrimmaren Rod Millen hade byggt, bilen hade 230hk och dessutom hade han förbättrat chassiet med bättre stötdämpare och krängningshämmare. Att denna bil skulle till Stockholmsbilsalong 1991var självklart och kontakt togs med Rod Millen som gillade iden och han lånade gärna ut bilen till Sverige. När sedan cheferna på Mazdas Europa kontor blev informerade om planerna ogillade man det skarpt.
En av de fem röda NA som ägdes av redaktionsmedlemmarna på Teknikens Värld. Just denna ägs numer av en medlem i klubben.
Till höger, den gula turbokonverterande NA Hans ville ha med till Stockholms bilsalong men inte fick.
Efter diverse diskussioner skulle Sverige få en special version: BRG/Beige skinnklädsel/sufflett, Nardiratt och växelspaksknopp, kromad ventilkåpa etc. Modellen kallades V-special i Japan och totalt byggdes 3000 bilar och 100 bilar kom till Europa. Efter diverse diskussioner fick Sverige 2 st. Den ena köpte Hans, den andra köpte Gunnar Elmgren legendarisk journalist och sportbilsentusiast. Gunnar jobbade då som VD på svenska bilsportförbundet. Sommaren 1991 vann Mazda Le Mans.
Hans NA som han haft sedan den var ny. Identisk med den bilen som ställdes ut på Stockholms bilsalong
Den engelska importören tog då fram ett turbo kit tillsammans med en engelsk tillverkare BBR för att fira segern. 24 bilar togs fram, alla i vinnarens färger orange och grönt. Japanerna var starkt motståndare till iden men det struntade engelsmännen i. 1600 motorn gav med turbon 152 hk vid /6500 varv. Detta turbo kit gick sedan att köpa. Engelsmännen försökte sälja kittet till andra importörer i Europa, i Sverige gick det tyvärr inte att besiktiga.
När NA lanserades saknade Mazda en symbol. Mazda kom med en först 1993, att NA borde ha ett märke fram blev uppenbart när Hans och Gabriel såg och provkörde bilen första gången
hösten 1989. Något saknades. Flera skisser togs fram men inget blev bra. Hans fick iden hur märket skulle se ut när han såg en samlings CD som Beach Boys hade släppt hösten 1989, på omslaget på denna CD fanns en checker flag. Självklart skulle märket ha en japansk flagga och en checker flag.
Gabriel gillade iden och tog omedelbart fram en skiss som sedan som alla gillade. Pål Eklund gjorde sedan ett original för tryck. Helst hade Hans och Gabriel velat haft ett emaljmärke men alla bilar var sålda och ledningen tyckte att kostnaden var onödig så det fick bli ett klistermärke. 1990 på Genèves bilsalong förevisades märket för Toshihiko Hirai på Mazda, en av de personer som ansvarade på framtagningen av MX5. Han fick ett märke och en keps och han gillade det han såg. 10 år senare när Mazda MX5 10th Anniversary Model togs fram fanns det svenska märket med i den internationella broschyren. Ett fint erkännande för en väl avstämd grafisk design.
Den svenska loggan kom med i den amerikanska 10 AE-broschyren.
Det var riktigt roligt för Fredrik och mig att få träffa Hans och Gabriel och att få hela historien berättat, att dessutom få se trevliga bilar i deras respektive garage förgyllde aftonen ytterligare, Hans slutade på Mazda 1994 då en rejäl lågkonjunktur gjorde att försäljningen störtdök, han gick vidare till olika bilföretag men har nu slutat arbeta och ägnar sig åt motorer och sina entusiastbilar, Gabriel arbetade på flera välkända reklambyråer under många år och blev bl.a. nominerad till Guldägget, Sveriges finaste reklampris. I dag ägnar han sig främst åt sina MG bilar från 30-talet, alla i mint condition, stort tack säger vi och tecknar ner ett stycke japansk bilhistoria i Sverige.
Hans Björck och Gabriel Öhman bakom en specialutgåva av en NA såld i 700 exemplar i Europa, denna importerad från Schweiz.
I bakgrunden även en fin NC av första årsgången i ”LE” utförande, även den en specialutgåva, tillverkad i 3500 exemplar.
Artikeln ovan följdes upp med nedan text ett nummer av Miatabladet senare.
Text: Hans Bjöck
Publicerades ursprungligen i Miatabladet 2018 nr 1.
I nr 4 2017 skrev Johan Gauding om det unika Mazdamärket och dess skapare, Hans Björck.
Johan skickade även några följdfrågor och här är Hans svar.
Visst var det så att alla NA i första ordern var röda för att förenkla reservdelshållningen?
Hade alla bilarna det unika svenska märket under 90-91, Hur många kom in de 2 första åren?
Eller var 1993 också med innan det dök 1994?
Alla bilar 225 som kom till Sverige 1990 var röda
(25 av dessa var till speciellt utvalda kunder). Extra utrustning på dessa var servostyrning och diffbroms.
Bara årsmodell 1990 hade det unika märket. Märket gick att beställa till de kunder som villa ha det så några bilar från 1991 har det säkert. Fler färger kom till Sverige, jag tror det var 1991 eller 1992. Samtliga bilarna fick också byggas om i Wallhamn (import hamn) då spolarvattenbehållaren var för liten för att klara myndighetens krav.
Denna tank monterades bakom stötfångaren på höger sida. För att få plats med behållaren bockades staget mellan stötfångaren och karossen. Det gjorde att kurvaturen på stötfångaren blev något ändrad och på vissa bilar blev det med tiden ett litet veck i underkanten. Mycket fult. Denna hållare monterades på samtliga bilar fram tills MX 5:an fick ABS bromsar. Vill minas att det var på årsmodell 93 eller 94.
Exakt hur många bilar som kom under perioden 1991 och framåt kommer jag inte ihåg men jag tror att det var mer än 300 91 och under 92-94 betydligt färre. Man kan tycka att det är konstigt att försäljningen av MX 5 minskade så fort men man måste komma ihåg att lågkonjunkturen kom till Sverige 1992. Alla som är gamla nog kommer säkert ihåg marginalräntan på 500 % och flytande växelkurser. Dessutom gick Yenkursen åt andra håller. Det medförde att japanska bilar blev dyrare. Allt detta medförde att bilförsäljningen i Sverige minskade och speciellt de japanska bilarna som blev betydligt dyrare. Toyota som är och var ett betydligt större företag än Mazda, hade insett tidigt att man måste skaffa sig en produktion i Europa för att vara konkurrenskraftiga. Redan 1989 köpte man en gammal British Leyland-fabrik och produktionen kom igång där 1992. Dessutom tog man över ansvaret försäljningen i Sverige 1992. Tidigare hade Jan Stenbeck haft agenturen för Toyota. Stenbeck hade köpt Toyota agenturen 1980 av Svenska Motor. Detta medförde att Toyota klarade lågkonjunkturen under 90-talet bättre än de mindre japanska tillverkarna. Den dåvarande importören av Mazda fick kämpa hårt för att hålla igång försäljningen men Mazdas storhetstid i Sverige var över och 2004 övertog Mazda själv ansvaret för försäljningen i Sverige.
Mvh Hans
Tillbaka till Mer om Mazda MX-5.