Tidiga Svensksålda NA
Utöver den unika dekalen i nosen är det en extra spolarvätskabehållare kopplade till strålkastarspolning som utmärker de tidigaste svensksålda NA.
Den 17:e maj 1990 gavs typgodkännande för första generationen av MX-5 i Sverige efter att spolarvätskebehållaren hade kompletterats med en extra för strålkastarspolningen då volymen var för liten på den ursprungliga. Tidiga svensksålda bilar har alltså två behållare för spolarvätska, där den andra monterades i höger hjulhus (höger sida i färdriktningen, vänster sett framifrån). På något senare bilar byttes det mot en större.
Även följande kan noteras jämfört med senare NA:
- Vev fönster
- Icke läderatt
- Heljus blink lyfter ej strålkastare
På svenska marknaden (och troligtvis i andra länder i europa) levererades bilarna med Bridgestone Potenza RE71 däck i dimensionen 185/60R14
Ovan ser man spolningsmunstycket på strålkastaren.
Ovan ser man påfyllningen för spolarvätska till den extra behållaren.
Foton Peter Gullstrand.