Meny

NB

Generation 2, kallad NB, byggde till relativ stor del på den första generationen NA. Dock ändrades formgivningen och ”pop up” strålkastarna försvann på grund av säkerhetskrav. 2001 gjordes en facelift av bilen som kallas NBFL. Den sista årsmodellen, 2005, är ovanlig då fabriken drabbades av en brand och man valde att inte bygga upp produktionslinan igen då den nya generationen NC var på god väg in i produktion för 2006.

NB såldes med 1,6 eller 1,8 liters motor under hela tillverkningstiden, växellådorna var 5-växlade förutom på vissa 1,8 versioner som var 6-växlade.

NB preimärvisades och marknadsfördes till en början i den nya kulören Evolution Orange.

 

Årsmodeller

1998: 140 bilar togs in till Sverige. 1,8 liter, 140 hk. Toppfart drygt 200 km/h, acc 0-100 på cirka 8,5 sekunder. Dessutom såldes i Europa en 1,6.litersmodell på 110 hk. Denna känns lättast igen på att den har fälgstorlek 14″. Här blev antalet tillgängliga färger för första gången fler än två (silver, bärnstensmetallic, svart och grönmetallic tillkom). Svart sufflett. Inredningen är helt ny med ytterligare uppdaterad kvalitetskänsla, dock fortfarande relativt plastig. Bakrutan i suffletten är nu i glas samt har värmetrådar. Plats även för diskanthögtalare i dörrarna. Standardutrustning som tidigare, plus Nardi läderratt samt Nardi växelspaksknopp i läder samt (ful) digitalklocka i mittkonsollen. Karossen ser snarlik ut men är helt ny, strålkastarna blev dessutom av konventionell typ. Liten vindavvisare bakom stolarna. Fälgstorlek 15″. Dessutom fanns två olika specialmodeller, 1999 och 2000.

1999: Cirka 50 bilar av den vanliga varianten togs hit. Utrustningen i dessa bilar var densamma som årsmodell 1998. Med anledning av Miatans 10-årsjubileum (modellen introducerades 1989 i USA) släpptes en jubileumsmodell i 3500 numrerade exemplar totalt, varav 50 såldes i Sverige.

2000: Cirka 50 bilar av den vanliga varianten togs in. Utrustning som -98 och -99. Dessutom 50 bilar av den s k Special Editionmodellen.

2001: Den uppdaterade NBFL började säljas.
Motorn på 1,8 liter fick 146 hk och variabel ventilstyrning, VVT. Lätt uppdaterad inredning. Färger som tidigare, dessutom tillkom en ljust blågrön metallic. Utrustning som 98-00. Front och akter lätt uppdaterad, nya strålkastare med projektorlampor, dessutom ny design på baklysena och vita mätartavlor. Möjlighet att beställa olika originaltillbehör från Mazda, dimstrålkastare, fram-/bakspoiler, kjolkit, diverse krombitar etc. EBD, Electronic Brake Distribution, som automatiskt applicerar max bromskraft i en nödsituation. Nya stolar, återigen med integrerat nackstöd. Radio av storfrontstyp standard, denna kan kompletteras med en eller två enheter i valfri kombination: enkel-CD, sexskivors CD-växlare, kassettbandspelare, minidiscspelare.

Dessutom fanns två utrustningspaket.

Normal: 15″ fälgar av samma typ som 98-00, däckdimension 195/50-15. Femväxlad växellåda, tygklädsel. På beställning från år 2002. Denna modell finns även att beställa med en fyrväxlad automatlåda.

Sport: 16″ fälgar, däckdimension 205/45-16. Sexväxlad växellåda, fjäderbensstag i motorrummet. Bakstänkskydd, dimljus, läderklädsel. Bilstein sportstötdämpare, större bromsar fram.

2003: En mindre uppdatering av inredningen i NBFL  gjordes och den fick mittkonsol och stereo i mörksilver istället för svart och motsvarande ringar runt luftventilerna samt en större windblocker med inbyggda högtalare.

 

Specialutgåvor sålda i Sverige


10th Anniversary ”10AE” 1999

Antal: 7500st tillverkade totalt, varav 3700st sålda i Europa, 50st av dessa sålda i Sverige.
Motor: 1,8
Kulör Sapphire Blue Mica
Utrustning: Svart/blå inredning, 6 växlad låda, fjäderbenstag fram, kromade fälgar, Bilstein dämpare.

SE (Special Edition) 2000
Antal: 50st sålda i Sverige
Motor: 1,8
Kulörer: Speciell lila (Mahogany Red Mica)
Utrustning som den vanliga modellen, förutom på dessa punkter:
Sexväxlad växellåda, ljus läderklädsel, vita instrumenttavlor, kromringar runt instrumenttavlorna, Nardi träratt, Nardi växelspaksknopp i trä, fjäderbensstag i motorrummet

Exclusive 2001
Antal: okänt
Motor: 1,8
Kulörer: flera (bland annat svart, grå och ljusblå)
Utrustning som den vanliga modellen (ej sport), förutom på dessa punkter: ljus läderklädsel, Nardi träratt, växelskapsknopp och handbromshandtag i trä.

Classic Edition / Exclusive Line 2001
Detta är en specialutgåva skapad av återförsäljaren Scanauto i Göteborg,
Antal: 15st
Motor: 1,8
Kulör: 3st havsblå (crystal blue mica), 3st silver (sunlight silver), 3st mörkgröna (grace green mica), 3st svarta (brilliant black), 2st röda (eternal red) och 1st vit (pure white).
Utrustning: 5 växlad manuel låda. Ratt, växelknopp och handbromshandtag i trä från Nardi. Beige inredning i skinn med tillhörande sufflettskydd. Hardtop. Plakett på mittkonsolen ”Classic Edition”.

Classic Edition 2002
Antal: 50st sålda i Sverige
Motor: 1,6
Kulörer: Classic Red
Utrustning: Normal

 

Anmärkningsvärda Specialutgåvor utomlands

Det byggdes en mycket liten serie NB Coupé som bara såldes i Japan i 179 exemplar år 2003.
Dessa är de enda fabriksbyggda serieproducerade Miatorna med ickeöppningsbart tak.
Det finns även en NA Coupé, men detta var bara ett exemplar som en design studie.

2004-2005 såldes den hittills enda fabriksbyggda överladdade Miata, kallad MazdaSpeed (eller MSM) i USA. Denna var turboladdad och hade även bland annat en uppgraderad växellåda. Effekten uppgick till 178hk. 5428st tillverkades och det finns en handfull som har importerats till Sverige. Av de tillverkade är 4000st årsmodel 2004, år 2005 brann fabriken och enbart ett mindre antal byggdes det år. Då det ändå var dags för NC år 2006 så byggdes inte produktionslinan för NB upp på nytt. Man tillverkade även 350st turbo NB 2004 för den japanska marknaden, kallad Mazda Roadster Turbo. Den var mycket lik MSM modellen i USA.

I åtminstone Australien och Schweiz har Mazda lokalt i länderna låtit lokala trimföretag eftermontera överladdning i form av turbo (Australien) och kompressor (Schweiz). I fallet Schweiz var det Bemani Motorbau som utförde konverteringen som gav 204hk och 0 – 100 på 6,7 sekunder enligt broschyr materialet.

Något som inte ens kan räknas som en specialutgåva var den designstudie som visades på Frankfurtmässan med en sugmotor på 200hk. Tyvärr klarade denna inte avgaskraven och kom aldrig i produktion.

Vanliga fel

En Miata är mycket pålitlig, och dessutom oftast enkel och billig att reparera men kontrollera detta:

Rost. Framför allt trösklarna längst bak mot bakhjulen samt balkarna i främre delen av bilen. En Miata är egentligen inte mer rostkänslig än de flesta andra bilar av samma årsmodell, men mekanik är alltid lättare att fixa än rost.

På tidiga bilar (98-00) kan tändmodulerna gå sönder på, och ett annat inte allt för ovanligt fel är kamaxelgivaren som blir dålig och gör att motorn stannar när den blir varm. Båda felen är dock mycket enkla att åtgärda.

Tillbaka till Om Bilarna…

Våra sponsorer

  • logo3