ND
Generation 4, ND, är återigen en helt ny konstruktion. Den är mindre och lättare än NC som den ersättare och den går tillbaka till rötterna från generation NA, men är så klart en modern bil. ND med sufflett började säljas 2015.
Med sitt aggresivare Kodo designspråk har bilen hittat en hel del nya kunder och bemötandet i motorpressen har varit minst sakt positivt. Dessutom har ND efter sin lansering vunnit en lång rad med utmärkelser, t.ex. World Car of the Year 2016 och Japan Car of the Year 2016.
Bilen finns med 1,5 liters motor eller 2,0 liters motor.
Till 2,0 liters motorn kan man dessutom välja till utrustningspaket Sport.
Den manuella växellådan är 6 växlad.
ND premiärvisades och marknadesfördes till en början i den djupa röda kulören Soul Red.
Fiat (och Abarth) 124, är en ND med annan kaross, Fiat motor, NC växellåda samt vissa andra mindre ändirngar.
Denna har chassikoden NE i Europa och NF i USA, och kallas ibland ”Fiata”.
Årsmodeller
2016 hade ”icke Sport” relativt lite utrustning och var därmed lätt..
Men ”Sport” var i jämförelse väldigt väl utrustad, med t.ex. Bose stereo, backsensorer, backspeglar lackade i bilens kulör, i-eLoop, blind spot monitoring, rear cross traffic alert, automatiskt helljus, svängande strålkastare, Recaro stolar och Bilstein stötdämpare.
Fjäderbenstag fram ingick dock redan i ”icke Sport”.
Det såldes 425st MX-5 i Sverige 2016.
2017 flyttades mycket utrustning (Bose stereo, backsensorer, backspeglar lackade i bilens kulör, i-eLoop, blind spot monitoring, rear cross traffic alert, automatiskt helljus och svängande strålkastare) ner till att ingå även i ”icke Sport” och skillnaden mellan en ”icke Sport” och en Sport blev då Recaro stolar, fjäderbenstag och Bilstein stötdämpare. Från och med 2017 fick bilarna även som standard en huvkontakt monterad vilket innebär att det enbart behövs konfiguration av mjukvara för att aktivera larmfunktionen.
2017 lanserades även RF (Retractable Fastback) en coupé med elektriskt öppningsbart ”targa” tak.
Denna fick instrumentet längst till vänster i ny version med färgdisplay.
Till RF kan man dessutom välja till automatlåda.
2018 gjordes en del uppdateringar.
Solskydden blir inklädda.
Däcktrycksensorerna blir sensorer i själva hjulen.
Utbudet av kulörer förändras.
Den bruna nappa klädseln i RF utgår och ersätts av ljust skinn
Automatiken på strålkastarna på 2,0 modellerna blir uppdaterad likt de som finns på de större Mazda modellerna där avbländningen sker i sektioner istället för av och på vid möte.
Fjädringen bak och servostyrningen justeras på sufflettbilar (åtminstone på USA sålda bilar).
1,5:an får mer utrustning som skinnklädsel och navigator, men priset höjs också.
En röd sufflett introduceras på vissa marknader.
2019 kom en ”face lift”
Utseendemässigt ingen skillnad, men en modifierad 2,0 motor med 184hk (jämfört med tidigare 160hk) och höjt varvstopp samt ökad varvvillighet.
1,5 motorn fanns kvar oförändrad.
Ratten blir justerbar även i längsled.
Även sufflettbilar får det vänstra färginstrumentet som tidigare bara funnits i RF.
Trötthetsvarning, Autobroms och Automatisk avläsning av vägmärken blir standard. Därmed kommer färgdisplay även till sufflettbilarna.
Den ljusa inredningen som kunde väljas 2018 tas bort och den bruna inredningen kommer tillbaka som tillval.
Apple Car Play och Android Auto kommer som tillval (kan även monteras på äldre ND).
Svenska bilar får inte den fabriksmonterade backkameran som tillkommit pga lagkrav i USA, men en diskretare återförsäljarmonterad backkamera finns fortfarande som tillval.
2020 gjordes emblemen bak på bilen om något.
Dessutom höjdes nybilspriserna påtagligt då Mazda inte klarade EU krav på CO2 utsläpp på den totala sålda flottan, och Mazda valde att fördela de böter de behövde betala på nybilspriserna. Tillsammans med allt högre årlig skatt gjorde detta att nya MX-5 inte var riktigt lika attraktiva som tidigare år och försäljning av årsmodell 2020 sjönk. Från och med år 2020 försvann även tillvalet med automatlåda i Sverige.
2022 fick bilarna Kinematic Posture Control (KPC) som automatiskt applicerar bromskraft bak för att förbättra väghållningen vid kurvtagning
2023 gjordes modell indelningarna om.
Det fanns nu fyra nivåer:
Exklusive Line – basmodellen – Svart skinn och svart sufflett.Utrustning t.ex.: Bose stereo med AA / ACP, Navigation, farthållare, parkeringsensorer bak, nyckellöst och backkamera.
Kazari – Teracotta färgad skinnklädsel och mörkbrun sufflett. Utöver Exklusvie-Line: Adaptivt helljus, autobroms, vägmärkesavläsning och trötthetsvarnare.
Kizuna – Samma som Kazari men med off-white skinn och blå sufflett.
Homura – Recaro stolar med alcantara och svart skinn, svart sufflett, backspeglar i svart. Utrustning utöver ovan: BBS fälgar, samt för 2,0 bilar även: Brembo bromsar fram, fjäderbenstag, Bilstein dämpare
Specialutgåvor som har sålts i Sverige
RF Launch Edition 2017
Antal: 28st sålda i Sverige (20st machine grey, 7st soul red, 1st vit)
Motor: 2,0
Kulörer: Machine Grey, Soul Red, Vit
Utrustning: Sportpaket (Fjäderbenstag, Bilsteindämpare, Recaro stolar), Svarta BBS fälgar, Alcantara på instrumentpanelen, svart tak, svarta backspeglar
25 Club Edition 2018
Detta var inte en specialversion från Mazda utan skapad av återförsäljaren Auto-Mobil för att fira klubbens 25 års jubileum. Blandat sufflett och RF.
Antal: 25st
Motor: 2,0
Kulörer: Soul Red Chrystal, Chrystal White
Utrustning: Ej sportpaket, unik sidodekor, splitter, sidokjolar, spoiler, rött oljelock i metal, speciella golvmattor.
30th Anniversary Edition 2019
Antal: 3000st globalt, blandat sufflett och RF, varav 34st sufflett och 16st RF såldes i Sverige.
Motor: 2,0 (184hk)
Kulör: Racing Orange
Utrustning: Sportpaket (Fjäderbenstag, Bilsteindämpare, Recaro stolar), Brembo bromsar fram med orange:a ok, Nissin bromsar bak med orange:a ok, Orange:a detaljer i inredningen, Rays fälgar (ZE40 RS30 – inspirerade av Global Cup bilarna). Däremot saknas vissa av de säkerhetsfunktioner som annars kom med 2019 faceliften (autobroms, trötthetsvarning och trafikskyltsavläsning) och sufflettbilarna hade fortfarande monochrome display till vänster.
Redline 2020
Detta var inte en specialversion från Mazda utan skapad av återförsäljaren Auto-Mobil, däremot var de specialbeställda från Mazda med röd sufflett och inredning som inte annars såldes på svenska marknaden (förutom på 100th Anniversary Edition)
Antal: 3, bara sufflettbilar, ej RF
Motor: 2,0 184hk
Kulör: Svart (Jet Black Metallic)
Utrustning:Röd sufflet, röd inredning (röda skinnstolar, ej Recaro), kjolpaket med röd rand, svarta BBS fäljgar, svarta emblem, speciella golvmattor, Redline emblem.
100th Anniversary Edition 2020
För att fira Mazdas 100 års jubileum tillverkades bilar med liknande färgsättning som tidiga R360 coupé, som var Mazdas första personbil.
Antal: 24st sålda i Sverige (blandat sufflett och RF)
Motor:2,0 184hk i Sverige, utomlands såldes även 1,5
Kulör: Vit (Snowflake White Pearl)
Utrustning: Röd inredning (röda skinnstolar, ej Recaro), röd sufflett (ej rött tak på RF), flertal 100th Anniversary loggor bland annat i nackstöd, fälgar (nav), golvmattor och nyckel.