HUR MYCKET VÄGER OLIKA VERSIONER AV MX-5?
NEDAN ÄR JÄMFÖRELSE TJÄNSTEVIKTER ENLIGT TRANSPORTSTYRELSENS REGISTER TAGET PÅ EXEMPELBILAR.
NA 1,6 1990: 1080 kg
NA 1,6 1992: 1070 kg
NA 1,8 1998: 1090 kg
NB 1,6 1998: 1130 kg
NB 1,8 10AE 1999: 1110 kg
NB 1,8 Sport 2004: 1180 kg
NC 1,8 2006: 1155 kg
NC 1,8 PRHT 2015: 1237 kg
NC 2,0 LE 2005: 1170 kg
NC 2,0 Sport 2009: 1165 kg
NC 2,0 PRHT 2011: 1212 kg
NC 2,0 Sport Tech PRHT 2012: 1212 kg
ND 2,0 2016: 1122 kg
ND 2,0 Sport 2017: 1137 kg
ND RF 2,0 Sport LE 2017: 1167 kg
ND RF 2,0 Automat 2017: 1191 kg
TJÄNSTEVIKTER ENLIGT MAZDA FÖR ND, INKL 75KG FÖRARE:
Sufflettbilar
ND 1,5 2016: 1050 kg
ND 1,5 2017: 1050 kg
ND 2,0 2016: 1075 kg
ND 2,0 2017: 1090 kg
Dvs en 2,0 icke-sport går upp i vikt 15 kg med den utökade utrustningen mellan 2016 och 2017.
ND 2,0 Sport 2016: 1090 kg
ND 2,0 Sport 2017: 1090 kg
RF
ND 1,5 RF 2017: 1105 kg
ND 2,0 RF 2017: 1140 kg
ND 2,0 automat RF 2017: 1160 kg
ND 2,0 sport RF 2017: 1140 kg
Dvs, enligt detta väger en RF 50 kg mer (t.om. 55 kg på en 1,5), även om det annars har angivits 45,5 kg mer. Automatlådan väger 20 kg mer än den manuella.
En RF automat väger alltså totalt 70 kg mer än motsvarande manuell sufflett bil.
ANDRA BILAR ATT JÄMFÖRA MED (OCKSÅ TAGIT FRÅN BILREGISTRET PÅ EXEMPELBILAR):
Lotus Elise 1,8 2002: 860 kg
Alfa Romeo 4C Coupé 2014: 995 kg
Morgan 4/4 1992: 1020 kg
Porsche Boxster 2,7 (987) 2008: 1410 kg
Porsche Boxster 2,7 PDK (981) 2015: 1435 kg